ISO/IEC 42001 – Sztuczna Inteligencja (AI)
Zarządzanie i budowanie zaufania do sposobu, w jaki sztuczna inteligencja jest stosowana w produktach i usługach.
W odpowiedzi na rozwój sztucznej inteligencji (AI) i związane z nią wyzwania, ISO i IEC stworzyły normę ISO/IEC 42001.
Sztuczna inteligencja i powiązany z nią podzbiór uczenia maszynowego mają znaczny potencjał, aby przynieść korzyści społeczeństwu i gospodarkom na wiele sposobów. Niektóre przykłady korzyści obejmują lepszą interpretację danych, możliwość zdalnego diagnozowania zdrowia zarówno ludzi, jak i maszyn, autonomiczne pojazdy i wiele innych. Mimo że technologia ta ma służyć dobru, jej niewłaściwe wykorzystanie lub brak kontroli są postrzegane jako zagrożenia, którymi należy ostrożnie zarządzać.
Certyfikacja systemu zarządzania świadczy o zaangażowaniu w spójność, ciągłe doskonalenie i zadowolenie klientów. Ponadto certyfikowany system oparty na nowej normie ISO IEC 42001 pomaga każdej firmie zapewnić niezawodne i odpowiedzialne użytkowanie w celu ochrony wszystkich zaangażowanych osób i budowania zaufania do jego stosowania. Są to wymierne korzyści biznesowe, które odgrywają ważną rolę w budowaniu odporności i zrównoważonych wyników biznesowych.
Czym jest ISO/IEC 42001?
ISO/IEC 42001, mająca zastosowanie do wszystkich rodzajów firm w każdej branży, jest pierwszym międzynarodowym standardem systemu zarządzania sztuczną inteligencją. Chociaż istnieją inne ramy, ISO/IEC 42001 jest jedyną, która podlega certyfikacji.
Norma określa wymagania dotyczące ustanawiania, wdrażania, utrzymywania i ciągłego doskonalenia systemu zarządzania sztuczną inteligencją. Celem normy jest zapewnienie, że systemy są opracowywane i wykorzystywane w sposób odpowiedzialny przez:
- Promowanie rozwoju i wykorzystania systemów sztucznej inteligencji, które są godne zaufania, przejrzyste i odpowiedzialne.
- Podkreślanie zasad i wartości etycznych przy wdrażaniu systemów sztucznej inteligencji, takich jak sprawiedliwość, niedyskryminacja i poszanowanie prywatności.
- Pomaganie organizacjom w identyfikowaniu i ograniczaniu ryzyka związanego z wdrażaniem sztucznej inteligencji, zapewniając odpowiednie środki łagodzące.
- Zachęcanie organizacji do priorytetowego traktowania ludzkiego dobrostanu, bezpieczeństwa i doświadczenia użytkownika w projektowaniu i wdrażaniu sztucznej inteligencji.
- Pomaganie organizacjom w zapewnieniu zgodności z odpowiednimi przepisami prawa, wymogami ochrony danych lub zobowiązaniami wobec zainteresowanych stron.
Korzyści z uzyskania certyfikatu
Sprawdzenie, czy system zarządzania sztuczną inteligencją działa, ma kluczowe znaczenie. Certyfikacja zgodności z normą ISO IEC 42001 przez niezależną stronę trzecią weryfikuje działanie systemu i demonstruje pracę nad zastosowaniem skutecznych zasad zarządzania sztuczną inteligencją w organizacji. W rezultacie:- Budowanie zaufania do wydajności systemu zarządzania wewnątrz i na zewnątrz poprzez stosowanie skutecznych zasad zarządzania w organizacji.
- Wdrożenie ustrukturyzowanego podejścia do ciągłego doskonalenia procesów i wiedzy o tym, na czym należy skoncentrować wysiłki.
- Zwiększenie zaufania i satysfakcji klientów, co z kolei może prowadzić do wzrostu obrotów.
- Uzyskanie znaczącej przewagi konkurencyjnej poprzez spełnienie wszelkich wymagań biznesowych w zakresie certyfikacji systemu zarządzania od klientów, dostawców i podwykonawców w celu prowadzenia z nimi interesów.
Pierwsze kroki
Aby uzyskać certyfikat, należy najpierw wdrożyć skuteczny system zarządzania sztuczną inteligencją zgodny z wymaganiami normy. DNV jest akredytowaną zewnętrzną jednostką certyfikującą i może pomóc w całej podróży, począwszy od odpowiednich szkoleń ISO IEC 42001 po samoocenę, analizę luk i usługi certyfikacyjne.
Dowiedz się więcej o tym, jak rozpocząć drogę do certyfikacji.