ISO 45003:2021 - Zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne w miejscu pracy
Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym w celu zapobiegania urazom i chorobom związanym z pracą oraz promowanie dobrego samopoczucia w pracy.
ISO 45003 zawiera wytyczne dotyczące zarządzania ryzykiem psychospołecznym w ramach systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy opartego na normie ISO 45001. Ma zastosowanie w organizacjach wszystkich rozmiarów i sektorów, zapewniając ustrukturyzowane ramy dla rozwoju, wdrażania, utrzymania i ciągłej poprawy zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Pandemia spowodowała, że dobre samopoczucie pracowników stało się jednym z priorytetów pracodawców. Izolacja, stres, wypalenie zawodowe i depresja... Wspieranie zdrowia psychicznego jeszcze nigdy nie było tak ważne.
Czym jest ISO 45003:2021?
ISO 45003 jest normą wytycznych w zakresie budowania systemu zarządzania, wdrażania skutecznych środków kontroli w celu eliminacji lub zarządzania ryzykiem psychospołecznym. Została opracowana w celu wspierania firm posiadających system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oparty na normie ISO 45001. Jednakże każda organizacja może skorzystać z najlepszych praktyk globalnych aby zająć się problemami związanymi z ryzykiem psychospołecznym zdrowia i bezpieczeństwa.
ISO 45003 pomaga budować pozytywne środowisko pracy, które może przyczynić się do zwiększenia odporności organizacji, poprawy wyników i produktywności.
Norma obejmuje:
- jak rozpoznać zagrożenia psychospołeczne, które mogą mieć wpływ na pracowników, takie jak te spowodowane pracą w domu;
- oferuje przykłady skutecznych - często prostych - działań w celu zarządzania tymi zagrożeniami i poprawy samopoczucia pracowników.
Korzyści
Jako wytyczne, ISO 45003 jest normą nie podlegającą certyfikacji. Jednakże zgodność z nią może być oceniana przez niezależną stronę trzecią, taką jak DNV, również w połączeniu z audytem certyfikacyjnym systemu zarządzania ISO 45001 (Bezpieczeństwo i Higiena Pracy). Korzyści wynikające ze zgodności z ISO 45003:
- Wysoki poziom działań dyskrecjonalnych;
- Lepsza rekrutacja, utrzymanie pracowników i różnorodności;
- Zwiększone zaangażowanie pracowników;
- Zwiększona innowacyjność;
- Zgodność z przepisami prawa;
- Zmniejszona nieobecność w miejscu pracy spowodowana stresem, wypaleniem zawodowym, lękiem i depresją.