Dlaczego rozwój umiejętności jest kluczem do skutecznego wdrożenia sztucznej inteligencji ? Wnioski z raportu DNV

Zgodnie z raportem DNV „Jak rozpocząć przygodę ze sztuczną inteligencją?”, dwie na dziesięć firm jest obecnie w trakcie wdrażania rozwiązań AI. Raport ten, oparty na badaniu przeprowadzonym w marcu 2024 roku wśród 1626 firm w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Środkowej i Południowej oraz Azji, podkreśla, że podczas gdy 21% firm dopiero wdraża sztuczną inteligencję, głównymi czynnikami motywującymi dla tych, które już zaczęły, są usprawnienie procesów operacyjnych i obniżenie kosztów. Raport wskazuje również na istotne bariery, w tym słabą wiedzę techniczną i niski poziom zrozumienia sztucznej inteligencji. 

Wśród firm wdrażających sztuczną inteligencję 62% wymienia wydajność i redukcję kosztów jako główne czynniki motywujące, podczas gdy 46% wskazuje na zwiększenie wartości istniejących usług i produktów. Pomimo tych motywacji, badanie DNV ujawnia niepokojący brak wiedzy technicznej wśród respondentów. Aż 44% ankietowanych wskazuje, że niewystarczająca wiedza techniczna utrudnia im wdrażanie sztucznej inteligencji. Tylko 6% respondentów uważa się za bardzo kompetentnych w zakresie sztucznej inteligencji, podczas gdy 25% ocenia swoją wiedzę jako umiarkowaną. Z kolei 53% respondentów określa swoją wiedzę jako w pewnym stopniu wystarczającą, a 16% przyznaje, że nie wie nic na ten temat. 

Nasz raport zwraca uwagę na konieczność rozwijania specjalistycznych umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji, aby lepiej rozumieć te technologie, oceniać je w sposób krytyczny oraz podejmować świadome decyzje dotyczące ich zastosowania” - powiedziała Barbara Frencia, CEO DNV Business Assurance. „Nasze badanie pokazuje, że wiele firm musi rozwijać swoje umiejętności, aby móc skutecznie realizować projekty związane ze sztuczną inteligencją. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że osoby pracujące ze sztuczną inteligencją w firmach niekoniecznie ekspertami w tej dziedzinie, ale pracownikami, którym przydzielono nowe zadania. Jednocześnie badanie podkreśla, że im bardziej  organizacja jest  zaawansowana w stosowaniu sztucznej inteligencji, tym więcej korzyści z tego czerpie. Kluczowe jest jednak, aby zacząć rozwijać odpowiednie umiejętności.”. 

Raport wskazuje również na konieczność ustrukturyzowanego podejścia do wdrażania sztucznej inteligencji. Nieco ponad jedna trzecia badanych firm rozważa przyjęcie systemu zarządzania w celu zapewnienia odpowiedzialnego wdrażania, wykorzystywania i zarządzania technologiami sztucznej inteligencji. Jednak znajomość międzynarodowego standardu ISO/IEC 42001, który służy jako system zarządzania sztuczną inteligencją, jest wciąż bardzo niska – zna go tylko 11% ankietowanych. 

Uważamy, że ważne jest, aby jednocześnie brać pod uwagę kilka kwestii związanych ze sztuczną inteligencją” - dodaje Frencia. „Należy rozwijać wiedzę i umiejętności, aby uzyskać korzyści biznesowe, a także ustrukturyzować podejście, wprowadzając system zarządzania, który zapewni, że rozwiązania AI będą bezpieczne, niezawodne, etyczne i zgodne z obowiązującymi przepisami. 

Wraz z rosnącymi wyzwaniam związanymi z wdrażaniem sztucznej inteligencji, wyniki raportu DNV podkreślają kluczową potrzebę rozwijania umiejętności i wprowadzenia ustrukturyzowanego zarządzania, aby w pełni wykorzystać potencjał AI. 

Odwiedź stronę ViewPoint, aby zapoznać się z artykułami i wszystkimi raportami

Wyniki Badania ViewPoint

Wyniki Badania ViewPoint

W naszych dwóch raportach ViewPoint badamy, w jaki sposób firmy na różnych etapach skali dojrzałości podchodzą do swoich działań związanych ze sztuczną inteligencją.