Jak przedsiębiorstwa przygotowują się do zagrożeń związanych z nieuchronnymi zmianami klimatycznymi?
Z raportu DNV GL wynika, że niemal co drugie przedsiębiorstwo przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat jego łańcuch wartości odczuje skutki zmiany klimatu, ale tylko co czwarte podejmuje jakiekolwiek działania przystosowawcze lub mające na celu zwiększenie swojej gotowości na te zmiany.
– Przedsiębiorstwa już odczuwają wpływ zmiany klimatu na ich funkcjonowanie i dostrzegają zagrożenia oraz ich nieuchronne konsekwencje. Mimo to, nasze badanie wskazuje na brak aktywnych postaw w tym obszarze i nieliczne działania podejmowane w celu dostosowania się do sytuacji lub poprawy gotowości na zmiany klimatu. Czy firmy mają świadomość tego, jak destrukcyjne mogą być skutki i jak pilną kwestią jest stawienie czoła problemom? pyta Luca Crisciotti, Prezes DNV GL - Business Assurance.
Wśród zagrożeń, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na prowadzoną działalność, niemal wszyscy respondenci wskazali co najmniej jedno, które ma związek z klimatem. Największe obawy dotyczą wzrostu temperatury i fal gorąca (55%), burz z wichurami (44%) oraz powodzi (38%). Wskazania mają różny rozkład geograficzny. Na przykład, w Ameryce Środkowej i Południowej oraz Europie, 6 na 10 badanych firm jako główne zagrożenie podaje wzrosty temperatur oraz fale gorąca, natomiast w Ameryce Północnej ta sama ilość wskazań dotyczy burz z wichurami.
Aktualne skutki zmian klimatu
Przedsiębiorstwa przewidują, że w najbliższych latach skutki zagrożeń będą miały wpływ na ich działalność. Tylko 1 na 8 firm spodziewa się ich w perspektywie dalszej niż 10 lat, natomiast ponad 1 przedsiębiorstwo na 4 przyznaje, że jakiś obszar ich łańcucha wartości już ucierpiał. Zaledwie 25% respondentów deklaruje, że działania dostosowawcze już zostały podjęte. Bardziej aktywne są większe przedsiębiorstwa: w tej grupie podjęcie działań dostosowawczych sygnalizuje 40% badanych.
– To niewielki procent, zważywszy skalę zagrożeń. Ponadto, wydaje się, że dostosowanie się do zmian klimatu i budowanie odporności jest mylone z łagodzeniem skutków działalności powodującej zmiany klimatu, gdyż ponad 43% respondentów wskazuje działania mieszczące się w szerzej rozumianej definicji odporności na zmiany klimatyczne. Działania łagodzące mają decydujące znaczenie dla ograniczania emisji gazów cieplarnianych, jednakże nie pomogą przedsiębiorstwu w dostosowaniu się do zmian klimatycznych ani w budowaniu własnej odporności. Widać tu zatem ogromny potencjał w zakresie zwiększania świadomości i gotowości do walki ze skutkami zmiany klimatu – wyjaśnia Luca Crisciotti.
Zewnętrzne czynniki motywujące
Z badania wynika, że przedsiębiorstwa dopiero wchodzą na drogę działań mających na celu adaptację do zmiany klimatu i budowanie odpowiedniej odporności. Silnie motywującą rolę odgrywają tu czynniki zewnętrzne, takie jak ustawodawstwo i przepisy (50%), a także potrzeby i wnioski sygnalizowane przez klientów (43%). Tuż za nimi znajduje się dążenie do zapewnienia bezpieczeństwa firmie, kwestie związane z odpowiedzialnością społeczną oraz ciągłością działania.
Ankieta pozwoliła zidentyfikować niewielką grupę firm, które określono mianem Liderów, a które zdecydowanie przodują w badanym obszarze. Grupa ta już podjęła działania dostosowawcze, buduje swoją odporność i osiąga zdecydowaną przewagę we wszystkich aspektach objętych badaniem. Pod względem motywacji do reagowania na zmianę klimatu, ciągłość działania jest dla niej równie ważna, jak wymagania ustaw i przepisów (odpowiednio 55% i 53% wskazań). Około połowa Liderów jest też przekonana, że aktywność w tym względzie przełoży się na korzyści w postaci przewagi konkurencyjnej, a 35% jako czynnik sprawczy wskazuje tworzenie wartości.
– Z jednej strony, wiodący gracze pokazują, że działania adaptacyjne i budowanie odporności stwarza szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej – dodaje Luca Crisciotti. – Z drugiej zaś, raport wyraźnie sygnalizuje potrzebę zwiększania świadomości i zrozumienia znaczenia przystosowywania się do zmiany klimatu i poprawy odporności. Zachęcamy firmy do tego, by zaczęły od oceny ryzyka i zdefiniowania strategii postępowania.