Wyniki Badania ViewPoint na temat Sztuczenej Inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, z którą muszą zmierzyć się wszystkie firmy. Niektóre z nich wyprzedzają pozostałe pracując nad komercjalizacją usług lub produktów opartych na sztucznej inteligencji. Inne - prawdopodobnie większość - zanim jeszcze odważą się szukać zewnętrznych alternatyw, skupiają się nad możliwościami wewnętrznymi, wciąż pracując nad zidentyfikowaniem odpowiednich przypadków użycia i zastosowań, które pomogą, ułatwią i usprawnią istniejącą działalność.

Co ciekawe, niektóre wnioski są wspólne dla wszystkich firm. Na przykład cyberbezpieczeństwo jest głównym problemem niezależnie od stopnia dojrzałości firmy w zakresie sztucznej inteligencji, podczas gdy obawy dotyczące zgodności z przepisami są nieliczne. Wszyscy zgadzają się również co do konieczności posiadania specjalistycznych kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji, aby odnieść sukces i uzyskać potencjalne korzyści, nawet jeśli wiodące firmy mają przewagę w osiąganiu rzeczywistych pozytywnych wyników.    

Niezależnie od tego, czy koncentrujemy się na kwestiach wewnętrznych, czy zewnętrznych, wydaje się, że istnieje wyraźna potrzeba zniwelowania różnic w kompetencjach i zaufaniu. Nie trzeba dodawać, że firmy dopiero rozpoczynające działalność mogą się wiele nauczyć od tych znacznie bardziej doświadczonych. 

W naszych dwóch raportach ViewPoint badamy, w jaki sposób firmy na różnych etapach dojrzałości podchodzą do swojej ścieżki rozwoju sztucznej inteligencji.

Liderzy w dziedzinie sztucznej inteligencji

Raport "Liderzy w dziedzinie sztucznej inteligencji" analizuje firmy pracujące w branży IT lub opracowujące rozwiązania AI dla innych. Firmy te są dość zaawansowane, powołują się na wysoki stopień dojrzałości i wiedzy technicznej oraz już wykorzystują możliwości i osiągają korzyści związane ze sztuczną inteligencją.

Większość z nich dostrzega potrzebę zarządzania procesami w celu zapewnienia bezpiecznych, niezawodnych i etycznych rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji, przy czym 96% rozważa podejście oparte na systemie zarządzania sztuczną inteligencją, a 88% zna normę AIMS ISO/IEC 42001.

Jak rozpocząć przygodę ze sztuczną inteligencją?

Drugi raport „Jak rozpocząć przygodę ze sztuczną inteligencją?” bada firmy, które są mniej dojrzałe i to, co czeka je w przyszłości. Respondenci reprezentują różne branże, między innymi przemysł wytwórczy. Tylko 21% pracuje nad wdrożeniem sztucznej inteligencji w firmach, w których inicjatywy te są głównie skoncentrowane na wewnętrznych możliwościach wynikających z zastosowania AI.

Wiele z nich nie określiło jeszcze jasnego kierunku ścieżki rozwoju AI, a brak specjalistycznej wiedzy na ten temat jest postrzegany jako główna bariera dla 44%. Większość nie widzi jeszcze konieczności zarządzania procesami zgodnie z normą ISO/IEC 42001.

Artykuły