Jak certyfikacja pomaga firmom utrzymać przewagę konkurencyjną
Nasz najnowszy artykuł rzuca światło na to, w jaki sposób certyfikacja może pomóc firmom sprostać nowym zagrożeniom, budować zaufanie i utrzymać ich pozycję.
W przeszłości odniesienie sukcesu w biznesie było stosunkowo proste: zaoferować potrzebny i niedrogi produkt lub usługę, zapewnić jakość, aby budować wizerunek, zapewnić dobrą obsługę klienta i skutecznie komunikować się z rynkiem. Obecnie kluczowym elementem tej mieszanki jest szeroko pojęte zaufanie, a niezależna certyfikacja umożliwia firmom sprostanie nowym wymaganiom klientów i pojawiającym się zagrożeniom.
Wszystkie te początkowe elementy są nadal potrzebne, ale w dynamicznie zmieniającym się świecie firmy muszą stale patrzeć nie tylko na swoją kluczową działalność ale także przygotowywać się na różne ewentualności. Zakłócenia w działalności biznesowej pojawiają się dziś znacznie szybciej niż w przeszłości, dlatego niezbędne jest wcześniejsze planowanie i posiadanie gotowych rozwiązań awaryjnych. Przygotowana i stabilna firma prawdopodobnie odniesie sukces, podczas gdy inne mogą zmagać się z trudnościami lub upaść.
Niektóre zagrożenia mogą pojawić się bez uprzedzenia; cyberatak może zagrozić firmie, jej klientom i interesariuszom w niemal każdej chwili. Nieostrożne kliknięcie linku w wiadomości e-mail może spowodować instalację złośliwego oprogramowania na podłączonych do sieci urządzeniach IT narażając na szwank poufne informacje, a nawet kradnąc pieniądze i dane. W dużym przedsiębiorstwie może to dotyczyć setek lub tysięcy urządzeń, ale w małej firmie nawet jedno lub dwa zaatakowane urządzenia mogą spowodować zaprzestanie działalności.
Bezpieczeństwo żywnościowe to kolejny niepokojący obszar. Problemy z higieną w jednym miejscu łańcucha dostaw mogą oznaczać, że skażone produkty będą rozprowadzane na szeroką skalę, powodując zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Nawet jeśli zostanie to natychmiast wykryte, zakłócenie dostaw może oznaczać konieczność wprowadzenia planów awaryjnych w zakresie pozyskiwania bezpiecznych alternatyw.
Energia jest również obszarem, na którym koncentrują się firmy na całym świecie. Staje się ona coraz droższa, więc firmy są zmuszone do zapewnienia wydajności procesów i zmniejszenia jej zużycia. Co więcej, w niektórych przypadkach zużycie energii podlega również systemom i reżimom handlu emisjami, co dodatkowo obciąża finansowo firmy. Istnieją również obszary, w których oczekiwania klientów wymagają od firm zwrócenia uwagi na ich wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju (np. związane z ESG i SDG), a także konkretne kwestie, takie jak różnorodność, równość i integracja (DEI), aby utrzymać lojalność klientów. Wdrażanie środków antykorupcyjnych również staje się coraz ważniejsze.
Bądź przygotowany dzięki uzyskaniu certyfikacji
Najlepszym sposobem na zarządzanie ryzykiem i bycie odpowiednio przygotowanym jest ustrukturyzowane podejście. Zapoznanie się z najlepszymi standardami systemów zarządzania i niezależną certyfikacją może pomóc firmom uzyskać kontrolę i budować zaufanie do podejmowanych przez nie działań. Większość działań biznesowych w dzisiejszych czasach jest objęta standardami organizacji takich jak ISO lub innych bardziej wyspecjalizowanych podmiotów branżowych, jak na przykład standard GFSI dla żywności i napojów.
Spełnienie tych norm nie jest w większości przypadków wymogiem prawnym, ale zgodność z nimi może być przepustką do wejścia na rynek. Co więcej, standardy i niezależna certyfikacja mogą odgrywać kluczową rolę w zarządzaniu ryzykiem, budowaniu zaufania i zapewnianiu zgodności z wymogami prawnymi.
Posiadanie ustrukturyzowanego podejścia w połączeniu ze szkoleniem pracowników na wszystkich poziomach oznacza, że firmy mogą rozwijać proaktywną kulturę zarządzania ryzykiem. Osiąga się to częściowo poprzez pełne przeanalizowanie obecnej struktury i kontekstu biznesowego przed wdrożeniem procesów i polityk zgodnych z wybraną normą oraz dzięki temu, że pracownicy czują się zobowiązani do poprawy wyników firmy. Zaangażowanie wszystkich pracowników może również przynieść konkretne spostrzeżenia, które w innym przypadku mogłyby zostać pominięte.
Firmy mogą przyjąć rozwiązania określone w normie i nie ubiegać się o certyfikację zewnętrzną, ale bez certyfikacji zewnętrznej przez akredytowany organ, firma nie może przedstawić niezależnego dowodu zgodności swoim klientom i interesariuszom.
Korzystanie z doświadczenia niezależnych podmiotów
Zaangażowanie zewnętrznego podmiotu nie polega jedynie na uzyskaniu certyfikacji, aby zapewnić interesariuszy, że wymagania normy zostały spełnione. Niezależne podmioty, takie jak DNV, mogą zapewnić wartościowy wgląd w cały proces certyfikacji.
Aby zostać zatwierdzonym jako jednostka certyfikująca przez jednostkę akredytującą lub właściciela systemu, audytorzy muszą posiadać odpowiednie kompetencje audytorskie, wiedzę na temat norm, do których są zatwierdzeni, a w niektórych przypadkach doświadczenie branżowe. Większość niezależnych podmiotów oferuje usługi certyfikacyjne w szerokim zakresie różnych standardów i branż, a zatem rozumie złożoność współczesnych zagrożeń i jak nimi zarządzać w zintegrowany sposób.
Na tej podstawie budowane są szkolenia, których celem jest nie tylko podnoszenie świadomości, ale także pomoc firmom w wprowadzaniu wymiernych zmian, wdrażaniu systemów zarządzania i proaktywnym zarządzaniu ryzykiem w złożonym środowisku operacyjnym. Procesy certyfikacji opierają się na kontakcie z człowiekiem w celu przeprowadzenia audytu wdrożonego systemu zarządzania - na ile jest on solidny w odniesieniu do wymagań normy i gdzie mogą występować niedociągnięcia, które należy wyeliminować. Jednak dzięki gromadzeniu i analizowaniu danych z takich audytów, agregowaniu ich między firmami, branżami i regionami geograficznymi, DNV opracowało narzędzia cyfrowe, które mogą wspierać firmy w ich drodze do doskonalenia, na przykład podczas przygotowywania się do audytu, zajmowania się ustaleniami lub pracy nad poprawą w obszarach, które mają największe znaczenie.
Należy również pamiętać, że oprócz tego, że firmy muszą być elastyczne i proaktywnie zarządzać stale zmieniającym się ryzykiem, tak samo jest ze standardami. Normy są zwykle poddawane regularnym przeglądom i są stale aktualizowane lub wprowadzane są nowe standardy. Na przykład norma bezpieczeństwa informacji ISO/IEC 27001 została niedawno zaktualizowana w odpowiedzi na rozległy rozwój technologii i cyberataków, aby zapewnić, że firmy są w stanie zarządzać nowymi zagrożeniami oraz rozwijać swoje mechanizmy obronne i ich odporność. Jeśli chodzi o sztuczną inteligencję, nowa norma ISO 42001 już teraz pomaga firmom zapewnić bezpieczny, niezawodny i etyczny rozwój, wdrażanie i wykorzystywanie sztucznej inteligencji.
Normy, systemy zarządzania i certyfikacja przez niezależne podmioty nie są niczym nowym. Jednak wraz z ewolucją ryzyka, którym należy zarządzać, nadal pomagają one firmom budować tak potrzebne zaufanie do ich własnej działalności, innowacji i łańcuchów dostaw.
19.09.2024 18:44:00